Healing Suite handler om alt det, der skaber healing, trivsel og ægte rigdom

Hvad er antiinflammatorisk (AIF) kost?

Kender du det dér med, at du er nødt til at slå op i lange lister af ingredienser for, at kunne sammensætte det helt rigtige måltid… Efter din blodtype?

Eller, kender du med at stå op kl. 06.00 og stege (dagens første) steak?

Guderne skal vide, at jeg i tidens løb har afprøvet masser af de mad-modefænomener, der har været på spil de seneste 20 år. Mest fordi jeg interesserer mig for helse og mener, at kosten er en altafgørende faktor for vores sundhed og trivsel. Vores mad er vores forebyggende og helbredende medicin.

Men på et eller andet tidspunkt blev jeg alligevel enig med mig selv om, at en ganske almindelig økologisk, lokalproduceret, dyrevenlig, regnbuefarvet, varieret kost, må være både det sundeste og nemmeste (jeg håber du fornemmer ironien) for hele familien.

Det var måske derfor, at hele tendensen med anti-inflammatorisk kost var gået rent hen over hovedet på mig.

Altså lige indtil jeg blev testet for, om jeg havde en underliggende kronisk inflammation i kroppen.

Inflammation, (Latin inflammare: to set on fire) opstår som en akut respons, når vi kommer til skade. Det er vores medfødte immunsystem, der frigiver en række biologiske aktive forbindelser for, at hele skaden igen. For, at kunne skabe akut helende inflammation i kroppen, skal vi have nok Omega 6.

Omega 6 får vi naturligt gennem visse planteolier, som solsikkeolie, vindruekerneolie og margariner, men også fra kød, mælkeprodukter og alle de produkter planteolierne er i som brød og pesto fx.

Når helings-processen er afsluttet, er det afgørende, at kroppen kan slukke inflammationen (ilden) igen. Den proces kræver, at vi har nok Omega 3 i kroppen.

Omega 3 får vi naturligt gennem fisk som vild laks, sild, tun, makrel, sardiner, ørred, østers,  krabbe og tang. Der er også Omega 3 i nogle planteolier, som hørfrøolie, men kroppen omsætter dem dårligt og det er derfor ikke et reelt valg, selvom de ofte bliver solgt som Omega 3 kilder for vegetarer.

Har vi ikke nok Omega 3 i kroppen til at slukke ilden, vil den ulme videre i vores krop og stille og roligt nedbryde os. Kronisk inflammation er en medvirkende årsag til degenerative livsstilssygdomme som leddegigt, osteoporose, irriteret tyktarm, sclerose, forhøjet blodtryk, depression, diabetes, kræft og autoimmune sygdomme… for at nævne nogle få.

Undersøgelser slår fast, at kronisk inflammation på nuværende tidspunkt er så udbredt, at kroniske degenerative sygdomme er den væsentligste årsag til dødelighed og sygelighed i verden. Det er desværre en stigende kurve (Kilde: Whitehall II) og årsagen findes i vores kost.

Rent genetisk er vi kodet til at have et forhold på 1:1 mellem Omega 6 og Omega 3.
Altså 1 del Omega 6 til 1 del Omega 3.
De japanske myndigheder anbefaler et forhold på 2:1 eller lavere og WHO på 4:1 eller lavere.

Både Omega 6 og 3 er essentielle fedtsyrer og vi kan ikke danne dem selv, men er nødt til, at indtage de rette mængder gennem vores kost for, at skabe den nødvendige fedtsyre-balance.

Jeg er ikke helt klar over hvornår det skete, men på et eller andet tidspunkt i Danmarkshistorien, holdt vi danskere op med at spise fisk fra det hav, vi ellers så fornemt, er omringet af. Det er en fatal fadæse for vores sundhed. At det oven i købet koster knaster, i absurde mængder, at bespise en familie med friske fisk fra vores eget hav, er simpelthen til at græde over og måske en af grundene til, at vi ikke længere spiser vores egne friske fisk?

En antiinflammatorisk kost indeholder selvsagt en pæn mængde Omega 3 kilder, for, at kunne skabe den nødvendige balance. Men derudover er det almindelig mad, som vi kender fra kostpyramiden, der er på programmet og derfor er det en super nem livsstil for os, der gerne vil bevare sundhed og trivsel, men overhovedet ikke orker besværlige diæter og rigide restriktioner.

Vi bruger selv en simpel tallerken-model som udgangspunkt for vores måltider; 1/2 del grønsager, 1/4 del protein og 1/4 del kulhydrat (som sød kartoffel og kikærter).

Vi prioriterer benhårdt, at alt er økologisk og/eller friland, så vi undgår at indtage sprøjtegifte og medicinrester. Da det er en reel udfordring, at få nok Omega 3 tager vi desuden et tilskud, som har bevist sin effekt på vores individuelle fedtsyre-balance, via laboratorie test.

Det er det eneste Omega 3 tilskud, jeg har kunnet finde, som rent faktisk har kunnet skabe den optimale balance. Da jeg blev testet første gang, havde jeg spist Omega 3 tilskud (af den helt dyre slags) i mange år. Alligevel viste min test, at jeg ikke var i balance. Efter 4 måneder med denne Omega 3 olie havde jeg præcis 3:1 og var altså i optimal balance jf. WHO.

Du kan læse mere om olien her, eller du kan gå til denne side, hvor jeg har lavet en liste over de fødevarer, du skal spise mere af, hvis du vil spise en antiinflammatorisk kost.

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort