Healing Suite handler om alt det, der skaber healing, trivsel og ægte rigdom

GUIDE: Antiinflammatorisk kost top 5

En antiinflammatorisk livsstil burde ikke være et koncept, men ganske enkelt den normale måde, at leve på. Det er det sådan set også, hvis du bor i en af verdens "blå zoner": Okinawa, Ikaria, Loma Linda, Nicoya og Sardinia.

Her lever folk længere, men endnu vigtigere, de lever også et liv med godt helbred, fri for de livsstilssygdomme, som er betinget af bla kronisk inflammation og som lige nu er den største årsag til de degenererende sygdomme, der nærmest er blevet en normal-tilstand på vores breddegrader.  

Men...

Hjerteproblemer, hjerneproblemer, metaboliske problemer, cellulære problemer, hummørsygdomme, ledproblemer, immunproblemer og hudproblemer er ikke normal-tilstande.

Det er et resultat af, at vi er kommet længere og længere væk fra en naturlig og næringsrig kost. Det er hverken fornuftigt, acceptabelt eller holdbart, den måde naturen udpines, tilsprøjtes og udryddes på. Og det er en decideret skændsel, den måde dyrene mishandles på for, at der kan produceres billigt kød i overflod.

Hvornår mon vi indser, at den måde vi behandler naturen på, er den måde vi i sidste ende behandler os selv på?

Det er virkelig mit ønske, at vi alle skal have mulighed for at prioritere gift-frie, friske, kvalitetsråvarer som er super nemme, at sammensætte til et lækkert måltid, der er  en fryd for hele vores organisme på alle planer.

Maden er vores medicin, ja, men det er også den opmærksomhed, næring og kærlighed vi tilbyder os selv og vores børn.  

Her er 5 fødevaregrupper, som du kan spise løs af, hvis du vil spise masser af lækre madvarer med antiinflammatoriske egenskaber.

FRUGT
Alle økologiske frugter kan vi spise løs af.
De er fyldt med antioxidanter, vitaminer, mineraler og phytonæringstoffer som carotenoider, xanthofyller og polyfenoler. Antioxidanter beskytter cellerne mod de frie radikaler og har antiinflammatorisk effekt.

GRØNTSAGER
Vi må spise lige så mange økologiske grøntsager som vi orker. I sær de grønne er spækket med klorofyl og sulforafan. Der er masser af super-gode antioxidanter i tomater, mens ærter og bønner er gode kilder til lektiner og broccoli er en sand superfood, som stimulerer kroppens egen afgiftning af skadelige stoffer og hæmmer delingen af kræftceller. Grøntsager tilfører også tarmen præbiotiske kostfibre, som styrker de gode bakterier i din tarmflora og helt nye undersøgelser viser, at gulerødder virker mod tarmkræft, på grund af deres antiinflammatoriske egenskaber.

URTER OG KRYDDERIER
Gurkemeje, hvidløg, ingefær, cayennepeber, basilikum, timian, sort peber, kanel, rosmarin og safran. Krydderierne er brugt gennem århundreder mod alle mulige typer af sygdomstilstande og kan bruges med rund hånd i den daglige madlavning. Der findes masser af gode bøger om urternes helbredende kræfter. De nævnte krydderier her, virker desuden antiinflammatorisk.

SUNDE FEDTSTOFFER
Økologiske, koldpressede olivenolier indeholder de sunde enkeltumættede fedtsyrer, Vitamin E, polyfenoler, karotenoider og klorofyl. De har gavnlig effekt på vores celler og kredsløb. Undersøgelser viser desuden, at olivenolie hæmmer det gen, der stimulerer kræftcellerne i udviklingen af brystkræft. Polyfenolerne er antioxidanter, der bekæmper de frie radikaler.

FISK
Vild laks, sild, makrel, sardiner, ørred, østers og krabbe er nogle af de bedste kilder til Omega 3, som er en essentiel fedtsyre, vi ikke selv kan danne og derfor er nødt til at tilføre via kosten. For at sikre os mod kronisk inflammation i kroppen, der er årsagen til en lang række livsstilssygdomme, er vi nødt til at få nok Omega 3 i et afbalanceret forhold med Omega 6.

Fisk indeholder kun Omega 3, fordi de spiser alger, der er spækket med Omega 3. Fisk der opdrættes på land, bliver fodret med korn og majs (Omega 6). Derfor får vi ikke Omega 3, når vi spiser fisk fra opdræt, men vi får til gengæld så rigeligt med antibiotika.

Hvis du selv, eller dine børn, ikke er de store fiskespisere er det nødvendigt med et Omega 3 tilskud der rent faktisk virker. Det finder du her

Tager du allerede Omega 3 tilskud og vil være sikker på, at de effektivt bringer dit fedt-syre forhold i optimal balance, så tag Omega 3 balancetesten her

Hvis du er vegetar eller veganer, er det afgørende, at du får en effektiv kilde til Vegansk Omega 3. Den finder du her

Hvis du er veganer eller vegetar er testen for dig her

Du kan også kontakte mig for rådgivning her

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort